Klik-klik ajerr

Wednesday, February 18, 2009

AKHIRNYA....

alhamdulilah..akhirnya aku dpt jugak update blog aku nih yg dah lama sepi....bukan apa cam x best je ada blog tapi x update...betui tak???...heheheheh
hari ni keja cam biasa je..lagipun my bos xde..huhuhu....tu yg curi masa update nih...gambor sume dah basi dok dlm hp nih...jom la layan apa yg aku dah eksprimen kat dapur aku tu dlm 2-3 minggu lepas....
KARI IKAN BONDA - resipi sumbangan bonda tercinta..pn. zauwiah shariff...
Bahan-bahan :
3 keping ikan merah (ikan apa2 pun ok)
1 biji kelapa (diperah ambil santan)
1 paket serbuk rempah kari ikan (aku guna kari babas)
2 sudu cili kisar
3/4 ulas bawang merah (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
Halia - lebih kurang 2 cm (dihiris)
2 tangkai daun kari
1 sudu halba campur
Air asam jawa
Garam secukup rasa
5/6 batang kacang bendi
Buah tomato (boleh letak kalau suka)
Minyak untuk menumis
Cara-cara :
Serbuk rempah kari, cili kisar dan garam dibancuh dgn air asam jawa dan sedikit air. Tumiskan bahan-bahan yg dihiris (bwg merah, bwg putih, halia) bersama daun kari dah halba campur. Tumis hingga bwg agak kekuningan dan naik bau. Kemudian masukkan serbuk rempah yang telah dibancuh tadi dan masak hingga pecah minyak (api dibiarkan perlahan agar rempah tersebut tidak hangus). Bila telah pecah minyak bole dimasukkan dlm 1 cawan santan. Biarkan sedikit menggelegak baru dimasukkan ikan dan tambah sedikit lagi santan (ikut sukala nak masuk bnyk mana tapi bergantung pada kepekatan kari tersebut). Setelah kari tersebut mengelegak dan hampir masak baru masukkan bendi dan tomato. Rasakan garam dan siap untuk dihidang dgn roti atau nasi putih..
siap untuk dihidang bersama nasi putih atau pun roti..emm..nyum..nyum...

inila ikan yg aku gunakan utk masak kari tu.....ikan merah rasanya..betui kot..heheheh

No comments: