Klik-klik ajerr

Wednesday, February 18, 2009

DAGING MASAK POH TUAN

mesti ada yg tertanya-tanya apala nama daging ni masak poh tuan..heheheh...meh aku nak citer sikit asal usul resipi daging nih...sekali-sekala dgr citer aku ok gak kan.heheheh
dulu masa aku kecik kami satu family dok menyewa rumah kat kg manjoi, ipoh...aku ngan adik-adik aku membesor kat sana sampai le aku bertunang pun kat sana..cuma masa my wedding my family dah pindah balik kuala kangsar sebab bapak aku dah buat rumah kat sana...
so masa kami semua dok menyewa kat sana tu tuan punya rumah tu sepasang suami isteri yg dah tua pun..kami adik beradik pun panggil opah ngan tok je...tapi disebabkah diaorng ni tuan rumah yg kami sewa so kami adik beradik ni pun panggil opah ni dgn gelaran "POH TUAN" sebab tuan rumah le tu..heheheh(kalau dipikir balik cam kelakar je panggilan tu tapi masa tu kami kecik lagi so x leh pikir pun) opah ni walaupun dah tua tapi suka masak dan pandai masak..mcm2 yg dia masak kasi kat kitaorng...nak dijadikan citer salah satu masakan dia yg kami favourite sampai hari ni..ni la dia daging masak POH TUAN nih...mak aku pun sebab tau kami adik beradik suka dia pun mintak resipi kat POH TUAN tu...kami adik beradik sume memang suka betul ngan resipi daging nih dan sampai hari ni tetap menjadi favourtie kami adik beradik...memang sedap lagi2 kalau makan ngan nasi lemak ..uuuuiii..sedap uu...makan ngan pulut pun sodap ....bahannya pun sempoi je.masaknye pun senang gak..so cuba la..memang berbaloi....
DAGING MASAK POH TUAN
Bahan-bahan
1 kilo daging (direbus dan dihiris nipis - kemudian ditumbuk dan digoreng)
10 tangkai cili kering - dikisar (kalau suka pedas bole tambah lagi)
4 ulas bawang merah - dikisar
1 ulas bawang putih - dikisar
Sedikit belacan - dikisar
Kicap manis (kipas udang)
Air asam jawa
1 cawan air (ikut bnyk mana kuah diperlukan)
Sedikit gula
Garam secukup rasa
Cara-cara menyediakan :
Daging yang telah direbus, ditoskan dan dihiris nipis-nipis. Kemudian daging yang telah dihiris nipis ditumbuk dan digoreng. Setelah semua daging siap digoreng, angkat dan ketepikan. Gunakan minyak lebihan menggoreng daging dan tumis semua bahan-bahan kisar. Biarkan sehingga pecah minyak dan masukkan perahan air asam jawa. Kemudian masukkan kicap manis, gula dan garam dan daging yang telah digoreng tadi. Bole tambahkan sedikit air kalau kuah kelihatan agar kering. Rasakan garam dan gula dan siap utk dihidang.

No comments: