Klik-klik ajerr

Wednesday, March 23, 2011

Puding Marble


uissshhh...lamanya rasa tak berblogging..bnyk citer yg nak share sebenarnya tapi apakan daya masa amat-amatlah terhad..semua citer berlalu begitu saje..huhuhuhu...apapun saje nak share resipi puding yg sedap ni..aku pun dah tak ingat dapat dari mana resipi tapi dari tenet rasanya...walaupun bnyk resipi puding marble tapi yg ni menjadi pilihan aku dari dulu sampai sekarang...nak wat pun senang gilosss uolll...saje letak semula resipi ni tuk rujukan aku sebab aku pun kdg2 lupa gak bila nak wat tu..dah publish kat blog senang sikit nak refer nanti...apapun bagi aku puding ni memang sedap dan selalu menjadi desert pilihan kalau time kenduri kendara kat umah mak aku...

Puding Marble (dari tenet..tq tuan punya resipi sebab aku dah lupa la sape tuannya sebab memang dah sekian lamanya aku menggunakan resipi puding marble ni...resipi ni pun aku letak berdasarkan apa yg aku biasa buat sebab resipi asal tu ntah mana aku letak  pun tak ingat dah tapi bahan2 yg digunakan masih resipi yg asal)

Bahan-bahan :-
  • Agar-agar paket (aku biasa guna yg 20gram)
  • 6 cawan air
  • 2 cawan gula (aku biasa letak 1 1/2 cawan je dah manis)
  • 2 biji kuning telur
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu majerin
  • Esen vanilla
  • Serbuk koko
  • 1/2 cawan air panas
Cara-cara :-
  • Masakkan agar2 bersama 6 cawan air sehingga agar-agar larut/cair.
  • Setelah agar-agar larut masukkan 2 cawan gula.
  • Setelah gula larut, tapiskan agar2 tersebut dan masak semula di atas dapur.
  • Bancuh tepung kastard bersama 1 tin susu cair dan ketepikan.
  • Kuning telur disatukan bersama 2 sudu marjerin dan kacau sebati (kacau guna sudu je pun boleh)
  • Kemudian bancuhan susu cair + tepung kastard dicampurkan ke dalam campuran kuning telur + marjerin.
  • Setelah kedua-dua bahan sebati, masukkan ke dalam agar2 tadi dan kacau hingga adunan menjadi pekat.  Masukkan esen vanilla
  • Setelah puding kelihatan pekat, adunan bolehlah dibahagikan kepada 2 bahagian (1 bahagian dicampurkan dengan bancuhan serbuk koko + air panas dan masakkan seketika di atas dapur sehingga campuran koko larut bersama puding)
  • Setelah itu lapiskan adunan puding secara berselang seli + disejukkan dalam peti ais. Pastu bolele ngap..eeem...yummy..yummmy..


aku pun dah lama x wat puding ni..buat ni pun atas permintaan adik aku yg mengidam nak makan puding nih..orng tngh peknen le katakan..heheeheh...



1 comment:

| SUE | said...

nampak sedap....thx for sharing