Klik-klik ajerr

Wednesday, December 14, 2011

APAM TEPUNG BERAS

 arini kebetulan ada masa terlebih sikit so aku ambik peluang udate blog ler...apam tepung beras ni salah satu kuih favourite aku..kalau jumpa mesti beli punya memang tak penah miss...ntahle sebab masa time sekolah dulu mak aku selalu gak wat apam ni pagi2 utk sarapan tu yg sampai arini suka mkn kuih ni...dah asyik beli jer kan tu yg aku pun google le resipi camne nak wat apam ni..kalau ikutkan bahan yg digunakan memang senang jer tapi kalau teknik tak betui..uissssshhh sampai ke sudah apam tu tak kembang@tak pecah2 gitu...aku pun ni kira dah 2-3 kali gak buat kuih ni tapi ni kira pertama kali berjaya buat apam tu kembang sampai pecah camtu..hahahahah....jgn main2 tau kdg2 kuih tradisional camni lagi susah nak wat berbanding kuih2 moden skrg..tu pendapat aku la sebab aku kalau cubaan pertama kali wat kuih tradisional ni memangle failed jer selalunya..ntah mungkin teknik tu tak betul agaknya..cam apam ni masa mengukus memang kena guna api yg besar pastu air kukusan tu memang kaw2 punya panas dan mengelegak barula apam tu sudi nak kembang@pecah...apapun alhamdulilah akhirnya aku berjaya gak membuat kuih favourite aku ni...pasni kalau teringin nak makan leh wat sendiri tak yah susah2 cari dah....mehla aku kongsikan resipi apam yg best ni...



APAM TEPUNG BERAS 

Bahan-bahan:
·         1 cawan nasi
·         2 cawan tepung beras
·         1 cawan gula putih
·         1 1/4 cawan air
·         1 sudu kecil yis
·         sepeket kecil eno

Caranya :
·         Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam 
·         Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar. 
·         Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat. 
·         Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.


akhirnya jadi gak kejadian apam yg kembang@pecah....pernah ternampak kat satu blog masakan yg tayang acuan apam yg ada lubang2 tu...kalau guna acuan tu konpem apam ni pecahnya lagi cantik...nak kena cari gak acuan tu....leh wat mcm2 jenis apam nanti...bestt..bestt..bestt...

No comments: