Klik-klik ajerr

Monday, January 12, 2009

CHOCOLATE CHIPS CREAMCHEESE MUFFIN@CAKE

jom layan gambar jela dulu..asalnya ini resipi muffin tapi tetiba terus jadi kek plak..hehehe...resipi letak kemudian le..x sempat ..ni pun curi2 masa je upload gambar dulu....kerja belambak gilerrr nih..sejak student dah masuk semula rasa mcm satu mimpi ngeri.......keja tetiba
belambak2...pening..pening...pening..badan ni pun dah rasa lain macam je..seram sejuk dah ni..tambah ngan batuk plak..selsema lagi...kepala plak rasa pusing semacam je...ikut hati nak mc je..tapi memikirkan nak settle beberapa surat penting ni..terpaksa la keja jugak..nak gi klinik pun x sempat lagi ni...nak dijadikan cerita aku memang dah kluar nak gi klinik tadi...tetiba teserempak plak ngan bos kat luar ofis..dia plak nak gi outstation..mcm2 plak dia suruh buat..eem..terus pusing masuk ofis balik...tension aku...




ni jela muffin yg aku buat..adunan yg selebihnya dah jadi kek mcm kat bawah ni...heheheheh..nanti aku letak resipi kemudian ye...tunggguuuu....

nak dijadikan cerita muffin ni aku buat sebab ada lebihan creamcheese masa buat blueberry cheese tart aritu...asalnya ini memang resipi muffin tapi lepas je masak muffin tu hubby dah makan terus..dia kata sedap sgt muffin ni x puas makan kecik2 gitu...so dia suggest masak je mcm kek..lagi puas makan sebab bole potong besar2...aku pun malas gak nak buat muffin kecik2 ni..lambat..so nak cepat terus je aku masuk lebihan adunan tu dalam dan bakar terus jadi kek...eeem..sedappp sebab ada rasa cheese kat atas kek tu..tambah ngan chocolote chips lagi..memang habis licin le...cam biasala resipi ni dpt dari BLOG KAK UMMI KUANTAN...memang aku suka blog akak ni..mcm2 dia masak..

Bahan :-
80 gm gula kastor
2 biji telor (saiz besar)
180 gm tepung kek/tepung naik sendiri (*)
1 sudu teh baking powder (*) - diayak bersama
1/4 sudu teh garam
60 gm fresh milk
70 gm butter - dicairkan
Cream Cheese Filling: (aku guna lebihan creamcheese yg aku buat blueberry cheese tart ari tu - methodnya sama je ngan cream cheese ni)
100 gm cream cheese - dilembutkan pd suhu bilik
1 1/2 sudu makan gula kastor
2 sudu teh jus lemon
sedikit choc chips - untuk tabur atas muffin

Cara Membuat:-
Preheat oven pada suhu 180 C. Pukul telor dan gula kastor dengan whisk hingga ringan dan gebu. Masukkan susu segar dan mentega cair ke dalam adunan tadi dan kacau. Tuangkan tepung yang telah diayak dengan baking powder tadi dan kacau sebati. Sudukan adunan ke dalam muffin cup dan skopkan 1 sudu makan cream cheese filling ke atasnya dan taburkan dengan sedikit chocolate chips. Bakar selama 20 minit/hingga kekuningan. Keluarkan dari oven dan sejukkan atas wire rack.


inilah rupanya muffin dah jadi kek....




No comments: