Klik-klik ajerr

Tuesday, January 20, 2009

KEK PANDAN SANTAN

emm dah lama aku cari resipi kek pandan santan nih...teringat masa kecik dulu mak aku selalu gak buat kek nih..sedap tau..tapi bila sume anak2 dah besor nih mak aku x buat kek dah pun..malas dah katanya almaklumle anak dia yg ni pun dah pandai buat kek katanya..so skrg ni aku memang buat kek sendiri je..x beli dah kek..heheheheh



jom kita layan resipi dari sofinar@myresipi.com

Bahan-bahan :
4 biji telor gred A (kalau tak ada apa2 gred pun boleh lah, kalau gred C tu bubuh 5 biji)
360g gula pasir (aku guna gula castor)
1biji kelapa = jadikan 400 ml santan
8 helai daun pandan - diparut dan diperah bersama kelapa parut tadi
400g tpg gandum = diayak (aku guna tepung berserbuk penaik)
4 sudu teh baking powder


Cara-cara :
pukul gula dan telor hingga kembang
masukkan santan yang diperah bersama pandan tadi, dan kacau sampai sebati
masukkan tpg dan kacau hingga sebati
akhir sekali masukkan baking powder, dan gaul rata
griskan loyang dgn minyak dan masukkan adunan kek, bakar 180 C dan bakar 45 minit (aku gris loyang dgn marjerin)



memang sedap kek nih..gebu je..kalau nak tau kena cuba dulu...senang dan mudah disediakan...



No comments: