Klik-klik ajerr

Monday, April 13, 2009

ROTI...ROTI..ROTI....

tengok tajuk n3 ni mcm aku jual roti plak...hehehhe....walaupun org lain dah buat mcm2 roti tapi aku ni barule terkedek2 nak try wat roti sendiri..bestnya percubaan pertama menjadi...yahoooooo...insyaalah lepas ni nak try wat mcm2 jenis roti..resipi roti dah lama q tu..kena rajin menguli le lepas nih...apapun best buat roti nih..ingatkan susah sgt tapi yela kalau kita x cuba tak tau kan....utk first try ni aku try buat roti marble ngan roti coklat..


ni le rope roti marble aku lepas kluar dari oven...rope x cantik tapi yg penting rasa sedap...heheheh...angkat bakul sendiri nampaknya..xpela sekali-sekala...

Resipi roti ni aku ambik kat blogspot MAT GEBU..kreatif betul cik mat gebu nih..kalau korang nak tau klik kat blog dia yg aku link tu..mesti meleleh le tgk resipi2 dia...so aku c&p je resipi tu..tq ye tuan yg empunya resipi..

Bahan-bahan :

  • 200gram tpg roti
  • 50 gram tepung gandum
  • 1 camca besar mentega
  • 140-150ml susu segar
  • 1 camca teh yis
  • 2 camca besar gula halus
  • 1/2 cam teh garam
  • 1 cam teh bread improver
  • 1 camca besar serbuk koko + sedikit air, jadikan pes (aku tambah 1 sudu teh coklat emulco mcm cik mat gebu tu buat)

Cara membuat :
  1. Bancuh yis dgn sedikit susu (anggaran 50ml), larutkan dan biar sekejap.
  2. Satukan tpg roti, tpg gandum, bread improver, garam dan gula, kacau rata. Tuang bancuhan yis dan gaul sambil dituang baki susu segar sedikit demi sedikit hingga adunan menjadi doh.
  3. Tambah mentega dan uli doh hingga menjadi kenyal dan elastik. Bulat-bulatkan doh dan letak dalam bekas dan tutup dengan cling film. Biarkan 40 minit, keluarkan doh dan tumbuk utk membuang udara. Bahagi doh kepada 3 bahagian yg sama besar.
  4. Satu bahagian digaul bersama pes coklat tadi dan uli hingga warna sekata (jika perlu, tambah sedikit tepung roti). Canai doh tadi, biar sama saiz dengan 2 bahagian doh tanpa warna. Balutkan doh coklat hingga tidak kelihatan. Canai sedikit dan potong kepada 3 bahagian.
  5. Buatkan simpulan tocang pada doh tadi dan alihkan ke dalam tin berukuran (9x4x3) inci yang telah disapu dengan mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak, biarkan naik 2 kali ganda (lebih kurang 1 jam).
  6. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175c selama 25-30 minit, bergantung pada oven masing-masing. Sapukan mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Biarkan betul-betul sejuk sebelum dipotong. *utk melihat cara-cara membuat bole rujuk kat MAT GEBU BLOSPOT..


ni rupe roti marble aku sebelum dibakar..


inilah hasilnya roti marble aku...


ni plak roti coklat yg aku buat..resipi nanti aku letak kemudian le...tgk gambor jela dulu...


seperti yg dijanji ni aku letakkan resipi roti coklat ni..aku ambik resipi kat KAK HANIELIZA BLOGSPOT...akak ni chef tersohor tau...best2 resipi dia..

Bahan A : (aku buat half je dari resipi ni dpt dlm 7 ketul)
  • 500 gram tepung high protein
  • 30 gram susu tepung
  • 20 gram serbuk koko
  • 100 gram gula
  • 1 paket ibu roti (11 gram)
  • 1 s/k pelembut roti (optional)
  • 1 biji telur
  • 1/2 s/k garam
  • Bahan B :
  • 250 ml air
  • 80 gram marjerin/shortening

Cara membuatnya :
  1. Gaulkan semua bahan A dalam mangkuk supaya rata.
  2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh.
  3. Kemudian tambahkan mentega/shortening dan uli hingga doh tidak melekat di tangan (kena uli lama sikit agar doh menjadi lembut).
  4. Kemudian tutup doh dgn cling film dan biarkan naik sekali ganda.
  5. Bila doh telah siap dan naik sekali ganda, kluarkan doh dan tumbuk2 bagi angin keluar.
  6. Bahagikan doh lebih kurang 20gram setiap satu dan boleh letak kismis kalau suka.
  7. Bulatkan doh dan susun dalam loyang, biarkan naik sekali ganda.
  8. Sapukan kuning telur dan bakarkan dalam oven yang telah dipanaskan suhu 180'c lebih kurang 25 minit (ikut oven masing-masing).
  9. Bila roti telah masak, kluarkan dan sapukan marjerin utk mengilatkan roti.

No comments: