Klik-klik ajerr

Monday, May 4, 2009

OPOR AYAM MERAH

sebenarnya ni dah kali ke-2 aku masak opor ayam merah nih tapi yg first tu x sempat nak ambik gambor pun dah abis..ni second time buat terus ambik gambor..takut terlupa kang abis terus kena ngap..hahahaha...sedap resipi ni rugi kalau x cuba...rasanya ala2 rendang gitu tapi ada keunikan tersendiri...kalau nak tau kenala cuba ye...resipi ni aku jumpa kat KAK UMMI KUANTAN punya blog..lepas tgk kat blog akak tu terus teringin sgt nak rasa tu yg aku buat tu....memang berbaloi dan sedap...jom kita layan resipinya kat bawah ni....
Bahan :
  • 1 ekor ayam dipotong dan dibersihkan (aku buat half je)
  • 1 sudu makan kerisek (aku letak 2 sudu besar kerisek-homemade punya yg mak aku kirim dari kg)
  • 1 cawan bawang goreng (ditumbuk halus - aku blend je)
  • 1/2 tin tomato puree
  • 2 biji tomato potong dadu (aku x letak pun)
  • 1 biji bawang besar -dihiris
  • 1/2 biji kelapa - ambil 1-2 cawan santan (guna santan kotak pun xpe)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Garam dan gula secukupnya
Bahan dikisar halus:
  • 10 tangkai cili kering (utk yg suka pedas bole tambah lagi)
  • 3 sudu besar serbuk ketumbar
  • 1 sudu teh jintan manis
  • 1 inci halia
  • 3 hiris lengkuas (aku x letak pun sebab xde stok)
  • 5 biji bawang merah
Cara memasak :
  1. Gaul rata ayam dengan rempah kisar, perap sebentar.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang hiris sehingga kuning.
  3. Masukkan ayam yg bergaul rempah dan balik-balikkan sebentar.
  4. Masukkan pula bawang goreng yang telah ditumbuk halus dan gaul rata.
  5. Masukkan pula tomato dadu, tomato puree dan kerisek. Masak hingga kering.
  6. Apabila sudah kering, masukkan santan, gula dan garam sekucup rasa.
  7. Biarkan hingga naik minyak dan ayam masak. Balikkan ayam sesekali.
  8. Bila agak pekat, tutup api. Bole dihidangkan bersama nasi, pulut atau roti (first time buat aku makan ngan nasi tomato..emm..memang sedap..cicah ngan roti pun sedap jugak tau)
aku buat ada berkuah sikit..senang nak cicah ngan roti..hehehehe....


No comments: