Klik-klik ajerr

Monday, January 30, 2012

PIZZA - BEST PIZZA BASE

dah abis dah citer aku rindu tu meh aku tepek n3 homemade pizza  le plak....kali ni aku nak share resipi pizza base yg sedap dan gebu walaupun dah sejuk tetap besttt....kalau tak silap aku terjumpa resipi pizza base yang sedap ni kat blog kak ummie kot.....memang best blog akak ni kalau korang nak cari resipi leh gi kat blog akak ni memang mcm2 ada....tq yer kak ummie...mintak izin sharekan kat sini plak yer....

Bahan (Base - 2 keping sederhana besar)

300 gm tepung gandum/tepung roti (*aku guna tepung roti)
200 ml air
15 gm gula
4 gm yis (1 1/2 sudu teh)
25 gm shortening
1 sudu teh garam
1 sudu makan susu tepung - aku gantikan dgn susu pekat

Cara-Cara:-
Masukkan kesemua bahan dalam breadmaker, pilih menu doh. (*aku ikut style kak ummie sebab xde breadmaker maka kena la uli guna tangan jer....campur semua bahan kecuali air dan shortening..gaul rata, masukkan air dan uli biar lembut. Masukkan shortening..uli lagi hingga doh tidak melekat pada mangkuk). Keluarkan dan tumbuk-tumbuk doh. Biarkan 10 minit. Kemudian canaikan dan masukkan ke dalam pizza pan. Cucuk2 dengan garfu.

Untuk topping terpulang ngan citarasa masing-masing la yer...memang puas makan pizza kalau wat sendiri...mcm2 leh letak... 

tetap maintain lembut dan gebu walaupun aku dah panaskan semula utk dimakan keesokan paginya....bila tgk ni tetiba rasa cam nak buat pizza lagi ler...huhuhuhu.....


No comments: