Klik-klik ajerr

Tuesday, December 30, 2008

LALA BERCILI SOS TIRAM

aku masak lala ni atas permintaan hubby yg memang suka makan lala..lagipun dah lama janji ngan dia nak masak lala nih..biasanya aku masak cili serai tapi kali ni aku masak simple je lala ni...hubby kata sedap...resipinya aku main campak2 je ikut apa yg dok berlegar dlm kepala ni..heheheh..
Bahan-bahan : Semua sukatan aku agak2 je..bergantung pada bnyk mana lala kita nak masak le..ni aku buat utk sekilo lala..
Lala - 1 kilo
Bawang besar - dihiris
Bawang putih - 4 ulas (ketuk-ketuk je)
1 batang serai (diketuk)
4/5 batang cili padi (diketuk-diketuk)
4/5 sudu cili boh (ikut kepedasan masing-masing)
5 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
Kicap manis
Garam secukupnya
Sedikit gula
Cara -cara :
Tumis bawang besar, bawang putih dan serai hingga naik bau. Kemudian masukkan cili boh dan masak hingga pecah minyak. Setelah itu masukkan sos tomato, sos tiram, kicap manis, garam. Kemudiaan diikuti dengan lala, cili padi yg telah diketuk dan masak hingga kelihatan lala terbuka (menunjukkan sudah masak le tu) rasakan garam dan bole tambah sikit gula kalau suka...



No comments: